Kruszywa drogowe budowlane

Kruszywo jest materiałem sypki pochodzenia organicznego lub mineralnego.

Grys – kruszywo łamane stosowane do budowy dróg (betony asfaltowe, mieszanki mineralno-asfaltowe) na warstwy ścieralne, wiążące i wyrównawcze, oraz w budownictwie (produkcja betonów do B50). (WIKIPEDIA )
Tłuczeń, szuter, szaber – rodzaj kruszywa naturalnego łamanego ze skały. Jego ziarna charakteryzuje szorstka powierzchnia; kształtem zbliżone są do ostrosłupa lub sześcianu. Wykorzystywany do produkcji betonów oraz do nawierzchni drogowych i kolejowych.

Kruszywo – materiał sypki pochodzenia organicznego lub mineralnego, stosowany głównie do produkcji zapraw budowlanych i betonów oraz do budowy dróg. Ze względu na sposób pozyskania rozróżnia się następujące kruszywa:

Ze względu na uziarnienie kruszywa dzieli się na: Ze względu na rodzaj surowca użytego do produkcji i metodę uzyskiwania kruszywa sztuczne dzieli się na: W budownictwie używa się: Tłuczeń, szuter, szaber – rodzaj kruszywa naturalnego łamanego ze skały. Jego ziarna charakteryzuje szorstka powierzchnia; kształtem zbliżone są do ostrosłupa lub sześcianu. Wykorzystywany do produkcji betonów oraz do nawierzchni drogowych i kolejowych. (wikipedia)

Kruszywo drogowe budowlane tłuczeń i kliniec są podstawowym materiałem do budowy dróg i nawierzchni dojazdowych. Ich udział podczas budowy dróg wynosi od 90% do 95%. Z tego względu jakość kruszywa dolomitowego rzutuje na jakość i trwałość całej nawierzchni drogowej, która poddawana jest działaniu czynników atmosferycznych, sił pionowych od pojazdów, oraz sił statycznych; powstających w wyniku ruchu drogowego.

Z kolei kruszywa zwykłe takie jak kliniec, tłuczeń, niesort stosuje się do wykonania dolnej warstw nawierzchni. Natomiast drobniejsze fakcje tych materiałów wykorzystywane są jako warstwy wiążące.

Zastosowanie dobrej podbudowy dolomitowej ma ogromne znaczenie dla użytkowania, w celu uzyskania odpowiedniej nawierzchni bez konieczności późniejszej naprawy. Podbudowa powinna mieć od 20-50cm, w zależności od tonażu poruszanych się samochodów. Decyzję o grubości podbudowy powinna podejmować firma wykonująca prace, roboty ziemne i przeprowadza niwelacje terenu w celu odpowiedniego odprowadzania wody.

koparka

Tagi: Będzin, Blachownia, Bytom, Chorzów, Czeladź, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Jaworzno, Kalety, Katowice, Kłobuck, Koziegłowy, Lubliniec, Łaziska Górne, Łazy, Miasteczko Śląskie, Mikołów, Myszków, Orzesze, Piekary Śląskie, Poręba, Radzionków, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Szczekociny, Tarnowskie Góry, Wodzisław Śląski, Wojkowice, Woźniki, Zabrze, Zawiercie, Żarki, Katowice, Częstochowa, Tychy, Gliwice, Bytom, Lubliniec, Myszków, Łódź, Opolem, Wrocław, Bielsko Biała, Kraków.

Szablon: flankerds.com